Utryckningsbilar som var på väg till olycksplatsen vart ju omköra av lastbilar som dundrade på som vanligt trotts dålig sikt. Så Proffsen är ju inte helt utan skuld här.
Utskriftsvy
Utryckningsbilar som var på väg till olycksplatsen vart ju omköra av lastbilar som dundrade på som vanligt trotts dålig sikt. Så Proffsen är ju inte helt utan skuld här.
Finns väll ingen anledning att gå ut med att dom är misstänkta för brott innan man ens vet vilka det är ioförsej. "Snälla ge er till känna, vi vill bara prata lite med er....och se om vi kan bevisa att ni har orsakat Sverges största masskrock..."
Att fler lastbilsförare än personbilsförare är misstänkta för vårdslöshet i trafik beror naturligtvis på färdskrivaren. Det ursäktar naturligt vis inte lastbilsförarna, men man kan knappast dra slutsatsen att alla personbilar körde lungt och försiktigt utifrån hur många/några som åtalats för vårdslöshet i trafik.Hade även personbilarna haft färdskrivare hade nog flera blivit åtalade.
Jag vet, vi sätter in färdskrivare i alla bilar, som registrerar all körtid och hastighet i bilarna, och detta sparas i över ett år. Sen så får polisen gå igenom alla bilar, och ge ut böter ifall någon har kört förfort. Självklart ska systemet vara GPS-baserat så de kan bara kolla var man har kört förfort!
Då skulle alla på Z åka dit....
Nej det är nog ingen som anser att alla lastbilschaffisar kör som änglar och aldrig gör fel.
Och nej det är nog ingen som anser att lastbilschaffisarna som dånade på under dom där förhållanden var särskilt smarta eller utan skuld. Tvärtimot tror jag att många som kör lastbil är glada om det faller hyffsat hårda domar så det sprider sig att kör man som en idiot så får man skaka galler. Kan säga att jag kört som en idiot mina första två tre år, fick ett schema och vågade inte säga ifrån, mina sista 4 år så hade jag schemat som vägledande men berättade att jag kör så fort vägarna och lastbilen tillåter. Fick dock mycket skit för det och eftersom att jag inte hade någon fast anställning så förlorade jag nästan 1/3 av körningarna som jag brukade ha.
Därimot så vill vi få fram att det fanns nog både en och två bilar som låg och körde lite fortare än vad dom borde.
På samma gång kan vi väll ta och besluta om kört och vilotidslagar för personbilar också. Vad sägs om max 2h körning sedan 45min paus, max 8h per dag? får ej överskrida 40h i veckan. Körtiden får ej sträcka sig över mer än 13h, efter det skall det hållas en 12h paus (liknande förslag har jag läst om bland någon eu dåre för tung trafik)
Kombinera detta med den äldre digital färdskrivaren som stjäl tid som bara fan + gps. Överskrids det vänta med en bötelapp på 8-10 000kr. All info sparas 1 år tillbaka.
Verkar vara vart dagens samhälle är på väg.....
Jag vill bara hitta en annan planet att bo på innan vi är där, vänta de gäller ju redan för tung trafik.....
Let he who is without sin, cast the first stone.