Det må du tycka (varför skriker du?), men kollektivtrafik fungerar inte praktiskt för min del. Vare sig i Stockholm eller London (eller ngn av de övriga städer jag jobbar eller till och från bor i).
Utskriftsvy
Jag trode aldrig att jag skulle skriva detta....
Jag skulle vilja framföra ett stort tack till alla tradare som passerade Gävle natten mellan tisdag o onsdag.
Jag körde TMA åt en stolpklipp på E4an norr om Gävle på 2+1vägen där vi emellanåt blockerade trafiken rätt hårt. Hjälpen o sammarbetet med tradarna var något jag aldrig trode att jag skulle få uppleva.
Gillar jämförelsen LED skärmar och Transport på Filip och Fredrik precis.
Mvh
Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Ny lag om vinterdäck på lastbilar :: Nyheter - auto motor & sport
"Under november och december 2011 inträffade 2.000 störningar i trafiken där tung trafik var inblandad, enligt en kartläggning som tidningen Motormännen och organisationen Motormännen genomförde. Av dessa hade 85 procent stor eller mycket stor påverkan på trafiken. Totalt orsakade olyckorna stopp och förseningar i trafiken på 158 dygn."
Beslutet är välkomnat av oss medtrafikanter :)
Mvh
Vinterdäckslagen är tyvärr lite av en papperstiger, blir svårt att övervaka den, sen gäller den dessutom bara på drivhjulen vilket i mitt tycke är rena skämtet, kan förstå att man inte kräver det på rulldäck, men för fan, framhjul kanske?
Men bättre än inget är det iaf helt klart.
Skulle verkligen kunna krävas på framaxeln också.
Vi har förövrigt Michelin X-ice på framaxeln i år, det är första gången jag är med om att bakänden släpper före man tappar styrförmågan. Underbart att köra i rondeller då det för en gångs skull styr dit hjulen pekar :)
Vi kör med Michelin XFN 2 Antisplash på framaxeln och Michelin XDW Icegrip på driven.
Att nya lagen i sig är lite tandlös är en annan fråga. M+S märkta däck och minst 5mm mönster är inte mycket att hänga i granen men iaf en början. Däcken jag har på driven skulle inte vara så vassa när dom har 5mm kvar, ungefär som att åka på friktionsdäck som knappt är precis lagliga...
Möjligen kommer dom som står still någonstans få böter. Lätt sätt är att statuera exempel som t.ex ställa sig vid hamnar, broar och bötfälla samt samt hålla kvar dom som ej uppfyller kraven och tvinga dom att montera nya lagliga däck. Efter ett par vintrar så kommer även öststatare ha rätt däck eller inte åka i Sverige på vintern.
Kostar i runda slängar 25k kr att lägga på nya driv samt framdäck.
Afan XDW Icegrip heter dom ju. Nya för i år till framaxeln, får bara hoppas dom håller ihop så dom kommer nästa år också. Varje chaufför är i alla fall lika imponerade, det är något sjukt grepp i dom. Själv har jag Bridgestone banor på driven. Funkar helt ok. Var med en leverans till en bonde i Soknedal. Norrmannen kom ner till e6an och frågade om jag inte skulle lägga kätting, nja går nog....
Det steg på 4km från havsnivå till 600m överhavet enligt navigatorn men inte en tendens att släppa :)
Vill själv inte ha dom där breda antisplash däcken, jobbiga på blötsnö.
Visst är dom inte optimala vid 6-7cm blötsnö eller mer. Men dom få dagarna det ev. är så illa får jag lätta lite på gasen.
Bilar med dom däcken är lättare att styra än bilar med 315 däck. Har kört några kompisars bilar med 315 däck fram och dom är tyngre att vrida ratten på. Min kompisar upplever samma sak efter dom kört bilarna jag kör. Vad det beror på an jag inte säga.