Trodde mer om dej än att du var så fördomsfull som du tydligen är....men man lär sej nytt varje dag, även om folk.
Utskriftsvy
Låter skönt....inga mer länkar till en olycka där inget ens står om vad som orsakat den...och inga flera grupper hit och dit pga en liten grej.
Så, semester! :)
Två döda i trafikolycka | Nyheter | Aftonbladet
Väjer man som lastbilschaufför normalt sett för vilt eller inte? Verkar vara lite olika bud på saken - iaf av ovanstående tunga lastbilsolycka att döma. Eller är det pga utlandsregistreringen?
Min gissning är att;
Nr. 1. Det är en svensk bil pga släpet som man ser i bild, utländska bilar kör bara trailer, inte bil och släp.
Nr. 2. Man vet inte vad det var för vilt, en flock med älgar, vill jag inte köra in i...Var det någon hare så skulle jag inte bromsa. Och kommer det nått på vägen så bromsar man automatiskt, jag gör det.
Nr. 3. Ser ut som att bilen låg väldigt nära bakom släpet.
Nr1. Var en rysk lastbil, vilket iofs inte spelar någon roll
Nr2. Älgar och vildsvin bromsade och väjde jag för, resten kan man köra på utan att förstöra lastbilen så mycket att man inte kommer vidare. Dock så bromsar iallafall jag alltid i ren instinkt dock så kommer man på sig själv och slutar panikbromsar, men man försöker alltid undvika att köra på djur och saker.
Nr3. Vet inte själv men med den skadan på bilen så lär det ha gått fort och legat nära eller gått fort och helt missat att lastbilen bromsar.
Nu kör jag inte lastbil, men hur kan detta vara lastbilens fel? Ouppmärksamhet av personen bakom måste väl ändå vara den största orsaken?Citat:
Ursprungligen postat av Atariman
Skulle varit intressant att se tongångarna från dig om det var lastbilen som klappat på minibussen.
Har du varit uppe i Norrland och kört? Nu menar jag inte Umeå utan riktiga Norrland. De kan stå flockvis med renar på vägen. Till skillnad från älgen så flyttar dom inte på sig. Stå på tutan, gasa försök vad fan du vill dom som bäst kanske dom kollar upp på dig så att sakta in är inte så dumt om man vill fortsätta.
Man kan köra på dem om man har viltstängsel på bilen, smäller det så kan det ta lite tid innan man får fortsätta. Sverige är dessutom ett U-Land vad det gäller telefonsignal utan för städerna vilket är rätt så otroligt, direkt man passerar gränsen mot Norge eller Finland får man full signal. Jag brukar sitta och surfa på telefonen vid Kilpisjärvi tullen då jag väntar på papperna. Glöm det på t.ex 95an från Junkerdal, 1½h brukar man vara i radioskugga.
Sedan som så många andra nämner, den där reflexen sitter där att inte köra på någon. Samma orsak som man väljer diket istället för att krocka med en personbil.
Sedan borde detta om något vara en påminnelse, ligg inte så nära lastbilen. Står den på bromsarna ordentligt kan det bli en ordentlig smäll. Kan heller iofs inte förstå varför man med personbil skall ligga så nära, gör de bara svårare att köra om mot om man ligger 150m bort och har god översikt.
Okej, antar att det är som när man kör själv, nog fan är foten där och vill bromsa när det hoppar fram en ekorre eller fågel som kommer nära, emot all logik. Man borde ge fan i att väja för allt mindre än rådjur.Citat:
Ursprungligen postat av Atariman
Det som sagt är att man inte styr ner i diket och att man inte pallnitar för djur som kommer upp på vägen. Att du hakar upp dig på siktar så var det jag som skrev att man siktar på baken om en älg kliver upp på vägen där man inte hinner få ner farten tillräckligt. Om du har råkat ut för att skogens konung kliver upp på vägen ett antal gånger så vet man att en älg vänder väldigt sällan håll.
Peppar peppar ta i trä så har jag klarat mig undan från att köra på älgar men några gånger har det varit väldigt nära.
Älgar är lite som grävlingar, har dom bestämt sig så går dom över fast inte lika dumma som grävlingar. När en grävling bestämt sig för att korsa vägen så går den bara oavsett om det skulle komma en vält 50cm från sidan. Dom går och blir således överkörda.