Ursprungligen postat av
Atariman
Hur?
Så du menar på fullt allvar att du tror det sker omfattande seriekrockar med enbart personbilar lika ofta som den tunga trafiken blockerar våra vägar pga olyckor? Har stoppen av dessa seriekrockar alltså varit lika tidsödande som de lastbilsrelaterade olyckor jag länkade till?
Nej, min inställning ändras inte - var får du det ifrån? Det jag tittar på är skillnaden vad gäller krav på däck, förarutbildning, marknadskrav vad gäller säkerhetsutrustning osv som personbilister/-bilar har kontra vad de tunga fordonen/förarna har. Säkerhetsutrustningen/-kraven på tunga lastbilar verkar ju ligga i princip på 80-talsnivå om man jämför med personbilar.
Dessutom är det ju så, vilket vi tydligen är eniga om, att olyckor där lastbilar är inblandade är mer omfattande. Alltså ett större problem. Alltså ett mer påtagligt problem. Alltså större sannolikhet att det inträffar... Eller hävdar du att personbilar orsakat/orsakar lika omfattande och tidsödande stopp som den tunga trafiken?
Bra. Dock lite tvetydigt då du nyss argumenterat emot detta genom att i princip hävda att personbilar orsakar motsvarande problem som den tunga trafiken.
Here we go again... Det var ETT förslag, avsett att ta till vid extrema situationer då transporter måste ske - eller som ett potentiellt alternativ om det inte bedöms som säkert framföra tunga fordon (fördelen är väl alla de arbetstillfällen som skulle tillkomma i transportsektorn). Dessutom ökade skatteintäkter genom arbetsgivaravgifter, inkomstskatter, bränsleskatter, fordonsskatter, etc... Därmed inte sagt att det är ngt jag förordat. Förstått? Eller ska jag skriva det igen? Läs det några gånger så sätter det sig förhoppningsvis. :-)
Om det inte tydliggjorts för dig så förordar jag att man ska göra saker för att förebygga att det öht sker... Dvs införa olika former av säkerhetssystem på bilarna, förbättra förarutbildningen, ev förbjuda tung trafik på vissa sträckor, förbättra vägnätet, utöka kontrollen på tunga fordon vad gäller utrustning, skärpa lagstiftningen vad gäller minimikrav på lastbilarna, osv.
En tanke som slog mig i halkan idag då jag passerade ett antal lastbilar som stod och slirade vore att det kanske inte skulle vara fel att införa ngn form av elmotorer på fler hjul än just de huvudsakliga drivhjulen. Dessa elmotorer skulle då i huvudsak vara avsedda för start på halt underlag, och kunna kopplas in kortare stunder vid behov. Nästa sak du kan sitta och skrocka över i hytten när du sippar på det sura bryggkaffet? :-)