Men jag tror inte trygg hansa djup analysera plåtskador, eller nån mindre kökrock :)
Och lastbilar kör ju fortfarande i centrum i alla städer. Och det vimlar av långtradare på alla möjliga leder genom städer, som är kraftigt trafikerade.
Utskriftsvy
Haha!Vad säger igentligen den här samanstälningen?
Att dom flästa lastbilar som är inblandad i dödsolyckor körs av förare som är 20-59år är väll inte så konstigt, då med största sanolikhet dom alldra flästa lastbilschauförer är i den åldern?Eller tycker du att man bara ska ha chauförer under 18år, då borde ju olyckstalet sjunka till 0%...?
Att dom flästa lastbilar som är inblandade i dödsolyckor i Sverige är Svenska är ju nästan lika märkligt som att dom flästa förarna är mellan 20-59år...Hur ska detta bortförklaras...
Det kan inte vara så att det rullar fläst Svenska lastbilar här i landet???Kollar man igenom statestiken hittar vi säkert en massa länder som aldrig har varit inblandad i en lastbilsolycka i Sverige.Bara att regga lastbilarna där så försvinner också olyckorna!
Ja, att det är farligt att frontalkrocka med en lastbil är vi väll överens om...
Ja, kameraövervakning låter ju som ett utmärkt förslag=D Dock skulle jag gissa att ett sånt krav skulle göra att dom flästa duktiga lastbilschauförer som finns skulle byta jobb, och kvar blir dom som inte kan få annat jobb.Kanse inte så bra för trafiksäkerheten...
Om jag jobbade som lastbilschauför och jag skulle få en lastbil utrustad med en övervakningskamera riktad mot föraren så kan jag garantera att jag skulle ha fixat nytt jobb innan kameran var instalerad!
Sen förstår jag inte riktigt hur du hade tänkt dej det du skrev tidigare att lastbilschauförer skulle stå för kostnaderna som deras olyckor kostar själva pga. att dom är yrkesutövare.Är det något som ska gälla alla som kör nåt fordon i tjänsten, eller bara lastbilar?En taxichauför kör ju också i tjänsten, ska dom också betala sina olyckor själva?Själv kör jag servicebuss i tjänsten, ska jag också få högre böter om jag ställer till nått med den, än vad jag skulle få om jag gör samma sak med personbilen på väg till jobbet? Eller om det bara ska gälla lastbilar, hade det gjort nån skillnad om servicebussen varit C-reggad? En handelsresande försäljare som kör i diket, ska han få högre böter än om han var påväg till fjällen med familjen?Poliser som krockar, ska dom också betala ur egen ficka?
Eller är det bara dom som har körandet som huvudsakliga arbetssyssla som ska ha dom högre bötesbeloppen?Hur blir det i så fall med tex. Kranbilschauförer och Bärgare mm. som inte har som huvudsakliga arbetsuppgift att bara köra lastbil, får dom gå enligt "privatbilsböterna" då?Jag menar en handelsresande eller resemontör kan ju lätt göra fler mil i tjänsten än en bärgare tex.
Trafiksäkerhet - Wikipedia
Läs vad som står om tunga fordon;)Samma sak har all undersökning jag har läst i ämnet kommit fram till, det har ioförsej varit mest i facklitteratur och sånt, men har någon sett nån annan statestik???
Där fanns helt klart en del att läsa.
Bla. denna länken som jag suttit och läst i ca 10-15min.
http://www.trafikverket.se/PageFiles...r_statligt.pdf
Här är problem som uppstår vid blixthalka. Ni som anser att man ska ställa in körningar kanske nu förstår problemet med de. Halka kan komma extremt plötsligt på. Och risk för liknande finns i princip under hela vintern.
Här vågar inte långtradarna köra i halkan - Nyheter - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje
Förstår chaufförerna som stannar och inte vågar köra längre. Har vart med om liknande en natt då det helt plötsligt slog till, även det i Jönköpingstrakten.
Hade precis tagit mig upp för Göteborgsbacken utan att de sparka de minsta. 10 minuter senare kör en personbil om mig...nån minuter senare ska han köra om en annan långtradare och kör då rakt in i vajerräcket. De va så halt att man knappt kunde gå på vägen.
Ringde Sveriges Radio direkt och varnade...samtidigt som jag forsatte krypa fram i natten med en hastighet runt 30km/h. Stannade även helt innan nedförsbackar för att gå ut och känna med händer och fötter om de gick att ta sig ner.
Det såg märkligt ut att möta alla andra stora långtradare inatten...sakta komma krypande fram. Kommer fortfarande ihåg deras förvånade blickar(och jag såg väl likadan ut). Efter ca. 25 minuter gick radion ut med att de va extrem halka. Då hade det skett ca. 30 olyckor till....i närområdet. Och jag ringde in som nummer ett. Tassade hem mina 15 mil till i mörkret, och mötte in en enda saltbil. Det blev senare snack om vite pga de.
Du menar detta:
"Tunga fordon är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistik. De är samtidigt underrepresenterade så som vållande [19]. Detta beror bl a på att chaufförer i tunga fordon till följd av bl a komplex körutbildning (C och D körkortsbehörighet), regelbunden läkarkontroll, samt större körvana, är bättre förare än de flesta bilförare (jämför t ex med att lekmän som själva kaklar badrum orsakar fler vattenskador än certifierade plattsättare), samt att det är förödande att köra in i en tung lastbil eller buss."
Tvivlar på att Atarimannen ens kommer kommentera dom senaste posterna med någon nytt och faktabaserat som inte lyfts ur sitt sammanhang.
Det blev plötsligt väldigt tyst. Tystnaden kanske talar sitt eget språk :)
Helt allvarligt, finns där Fakta som bevisar att helt slumpmässigt valda yrkesförare är bättre på att framför en bil än slumpmässigt valda bilförare?
Hade gärna sett ett test av detta om det finns att tillgå. Har kanske gjorts en vetenskaplig undersökning på Knutstorp eller liknande som jag har missat.
Ser man till vem som orsaker olyckorna, så ja.
Själv tycker jag de känns ganska självklart att nån som kör...tja, låt os säga 10 000 mil om året, samt olika typer av fordon. Lär va bättre än vad nån som bara kör 1500 mil.
De verkar va hårt att smälta som personbilsförare? Kanske där hela denhär inställningen mot hos grundar...hehe.
Så det är fler olyckor med enbart personbilar än olyckor som involverar en lastbil? Är det då mätt per 100-st lastbilar sker det X-antal olyckor? Eller per mil eller hur har de gjort den mätningen?
Nu är du inne på antagande - livsfarligt när vi pratar fakta.
Jag försöker bara förstå den här "vi är bättre" grejen. Om nu lastbil skiljer sig så otroligt från personbil, hur blir man då en bättre förare av personbil om man kör lastbil?
Människor som har BE körkort, är de bättre bilförare än vanliga B-förare?
Ring och fråga dom?:)
Jaså, det är jag som är inne på antaganden. Tycker hela den här tråden har varit antaganden mot oss.
För mig handlar de inte om att vi skulle va bättre. Men jag talar nog för de flesta lastbilschaufförer när de gäller personbilars inställning mot oss. Att dom tror sig vara så mycket bättre...på nåt de inte ens vet specielt mycke om. Att vi skulle va grunden till de mesta eländet på vägarna...tillslut tröttnar man och säger till hur det är.
Det är väl klart att man blir en bättre förare överlag om man kör mycket? Det märker man ju själv när man kommit tillbaka från semster eller varit sjuk länge. Jag förstår inte vad du inte förstår om de?:)
Och om man kört ett flertal olika fordon så förstår man sig mer på dom i trafiken, känns ju också ganska självklart?:)
Det konstiga är att de fanns så mycke tid innan :) Kanske han har varit borta på nån speciell och väldigt viktig tjänsteresa, som vi truckers inte förstår sig på. Hemligt uppdrag för FBI kanske? Men han är säkert en väldigt viktig person för samhället...haha, dessa troll :p
Här har trafiken rullat bra den senaste tiden. Undrar vart vi skulle ha parkerat alla tiotusentals lätta lastbilar. Fast de kanske fortfarande rullat på vägarna, de hade väl inte varit klara med de första timmer lassen. Eller så försöker man fortfarande lasta ett busschassi på Merca Sprinter :)
En intressant upplevelse jag kan dela med mig hände i Torsdags. Körde 58 ton på en väldigt liten smal 50 väg i närheten av Mölndal. Den går igenom lite skog, är väldigt slingrig och smal. Då slog blixthalkan till, fick pressa boggin så mycke att den lyfte, och fick ca 20 ton på driven. Det var preeeecis man kom upp för en längre knixig backe.
Hindrar detta personbilarna bakom att i mörkret börja köra om på den smala kurviga vägen? Nejdå....och inte blir de bättre när de kommer upp i fart och nitar bromsarna i panik, när de märker hur halt de är, haha :)
Att jag haft mkt tid innan beror på mitt jobb som konsult, vilket innebär att jag tidvis har möjlighet att lägga tid på annat än jobb. Ingen tjänsteresa nu, nej - dock ett uppdrag som upptar i stort sett all min vakna tid. Ej relaterat t FBI.
Om jag är viktig för samhället eller inte låter jag mina uppdragsgivare bedöma. Vad är trollande med att fokusera på sitt jobb menar du? Kanske vore dags för dig att "trolla" isf...ni lastbilschaufförer har ju uppenbarligen en hel del fritid, så vad klagas det på från ert håll isf när det lagstadgats tider ni får vara i tjänst - ni borde istället vara tacksamma.
Varför skulle vi ha så mycke fritid?
Men de är lite svårt att ta dig seriöst när du kommer med förslag som den lätta armadan (och står fast vid den). Kommer med argument om att de flesta yrkeschaufförer som orsakar olyckor...av en ren händelse, är i sin yrkesålder. Eller att de flesta olyckor i Sverige med lastbilar, begås av Svenska lastbilar. Vilket scoop :)
Och när de blir jobbigt så slutar du helt enkelt skriva, för andra gången. Men de fanns tydligen tid åt att påstå att vi har mycke fritid, men inte svara på de övriga frågor. Du ska nog va nöjd att du inte fått nån värre benämningen än forumtroll :)
Helt uppenbart har du mer fritid än vad jag har iaf, eftersom du hänger upp dig på att det tagit några dagar för mig att återkomma med kommentarer t en forumtråd - dessutom m ett gäng lastbilstroll på ett forum ursprungligen inriktat på streetrace och fortkörning av andra sorter ön truckracing...
Du är väl dessutom snarast den som hängt dig fast vid ett av mina förslag på saker man kan/bör tillämpa vid extrema situationer. Hur var det där med att vidga vyerna? Att jag står för att det är ett av mina förslag innebär inte att det är vad jag nödvändigtvis förordar, men om du mfl "chaffisar" själva hävdar att era fordon är snudd på okörbara under vissa förutsättningar så borde du inse det rimliga i att hitta lösningar på problemet istället för att ödsla tid på att håna förslag.
Det efterfrågades fakta gällande olyckor där den tunga trafiken är involverad, jag delgav den. Eftersom det gång på gång klankats på utländska lastbilschaufförer i tråden så såg jag det som ytterst intressant att påpeka hur fel dessa anklagelser uppenbarligen varit, men det kanske du inte förstod?
Det "jobbiga" i tråden är väl snarast att argumentera med en person som helt uppenbart saknar förmågan att ta bort sina skygglappar och tänka vidare än sitt befintliga synsätt. Frågan för mig är därför i huvudsak om det öht är lönt att lägga tid och tangenttryckningar på att argumentera med dig. Men, om det roar dig och dina gelikar att kalla en person som - om man tittar på bildningsgrad (och lönekuvert) - ligger några snäpp över lastbilschaffisar för "forumtroll" så be my guest. Den glädjen bjuder jag på, så du/ni har ngt att roa er med bakom alla långa, mörka mil i hytten (med eller utan kaffebryggare).
Som av en slump (eller kanske det var det jag inväntade - vem vet?) presenterade idag MRF följande undersökning: http://svt.se/content/1/c8/02/31/95/68/M_statistik.pdf
Play Rapport
Stopp i trafiken kostar miljoner - rapport | svt.se
"Enligt sammanställningen orsakade olyckorna i november och december stopp i trafiken under 227.841 minuter, vilket motsvarar ungefär 158 dygn.
Stopp i trafiken på grund av att lastbilar och bussar kört av vägen kostar samhället 125 miljoner kronor varje år."
Väldigt lågt räknat vad gäller kostnaden skulle jag vilja säga, saknas i princip en nolla...men, MRF är väl troll de med i dina ögon...
Det var ett väldigt lustigt sammanträffande att du fick så mycke jobb just vid den tiden. Att de sen inte fanns en lucka på 11 dar, förutom Just nu :)
Sen har jag delvis vart sjukskriven, därav har jag kunnat skriva här en del.
Sen att det är ett streetrace forum förstår jag inte vad de har med saken att göra. Jag skriver i princip inget alls här längre endå.
Ja, du står ju fast vid ditt roliga förslag. Bara för att ingen annan tänkt på de innan (av nån anledning). Vidga vyerna är ju bra, men man kan ju tycka att förslagen iaf ska va realistiska då, tycker inte du? Det verkar inte så iaf...
Jag förstår inte vad du hela tiden får okörbara ifrån. När sa nån de? Men såg en kul grej på Top Gear igår. Det va en Merca med 800nm. Jeremy klaga hela tiden på hur svårt det var att få ner den kraften i backen, på ren asfalt. Då kan du tänka hur det är med ca 2500nm på snö....i uppförsbacke, och 60 ton som inte vill upp.
Det handlar inte alls om att det är okörbara, men det är helt andra krafter inblandade.
Sen angående utländska chaufförer, så har dom inte samma erfarenhet när de gäller snö....iregel. Men även om de haft så har de betydligt svårare att ta sig fram pga av hur deras fordon är byggda, samt vilka däck de iregel kör med. Som sagt, det borde va högre krav på mönsterdjup, specielt på driven. Och även med alla dessa kontroller polisen utför, så hör jag faktiskt sällan om att de kollar just sånt, väldigt underligt, specielt i dessa tider.
Vad har lönekuvert med saken att göra??? haha, din fina attityd lyser igenom igen. Men som sagt, du är säkert jätteviktig och duktig på allt du gör. Tur att vi har dig, din utbildning och lön :)
Jag gillar den här tråden :) Dagens dos av skratt ges alltid när det uppdateras här.
Ang utbildning och funktion i verkliga livet, jadu Cörran utan människor med utbildning hade du inte haft de där 2500nm - du hade haft en eller kanske två hästar och en trä kärra.
Det var något i den stilen som jag var ute efter, din Edit dvs :)
Samtidigt är det nog lättare för en Bankman att ställa sig frågande till varför de på Ica väljer att ställa ströbrödet bland brödet - vad mer gemensamt än namnet har dom?
De på Ica är ju så "uppe i sig själv" att de gör det av rent slentrian.
Ibland behövs det någon utifrån som kommer in och rör om i grytan. Titta bara på Victoria Milan. De tar det lite mer bokstavligt bara, haha
Det sägs ju att för mkt ensamhet riskerar föda paranoia - så ett annat förslag kanske borde vara att lagstadga en co-driver? ;-) Men jag lovar, jag jobbar varken för FBI eller har f den delen haft ngt annat "suspekt" för mig under de dagar jag var borta från tråden. Dock trevligt att min input saknats. Dock lite tvetydigt hur det går ihop när du samtidigt kallar mig "troll"...men ligger kanske en lite lätt Bauersk fetisch i bakgrunden där?
Det känns återigen som att du missat poängen totalt. Det var ETT förslag bland flera, och i tillägg t det ngt som eventuellt skulle kunna tillämpas vid extrema situationer för en del transporter som helt enkelt måste fram. Men hade likaväl kunnat skriva bandvagnar om det känns bättre för dig? Dock tror jag det är lättare att skaka fram ett fåtal lätta last- eller skåpbilar vid akuta behov för transporter, därav det förslaget.
Jag citerar dig själv:
"En intressant upplevelse jag kan dela med mig hände i Torsdags. Körde 58 ton på en väldigt liten smal 50 väg i närheten av Mölndal. Den går igenom lite skog, är väldigt slingrig och smal. Då slog blixthalkan till, fick pressa boggin så mycke att den lyfte, och fick ca 20 ton på driven. Det var preeeecis man kom upp för en längre knixig backe."
Låter inte direkt trafiksäkert om du frågar mig...
Din följande kommentar sänder dessutom en tydlig signal på hur du ser på det här med trafiksäkerhet... "Hindrar detta personbilarna bakom att i mörkret börja köra om på den smala kurviga vägen? Nejdå....och inte blir de bättre när de kommer upp i fart och nitar bromsarna i panik, när de märker hur halt de är, haha :)"
Om du missat det, så är det inte särskilt många personbilister i tråden som uttryckligen skrattar åt potentiella olyckor som riskerar drabba vare sig dem själva eller er långtradarchaufförer.
Ja, det var ju en "bra" liknelse...du tror inte det skiljer sig lite på körsätt och ffa utväxling mellan M-B:n och en lastbil? Det är knappast vridmomentet i sig som gör M-B:n lite lurig att köra, utan hur man använder det. Full gas, ja då spinner det även på torr asfalt med mkt lägre vridmoment även på tredje, eller fjärde växeln...men kör man den sortens bil så lär man sig ganska väl hur man portionerar gasen och kan snart köra på i princip alla underlag utan att spinna bort kraften. Borde därför, ur mitt perspektiv, inte vara omöjligt för en långtradarchaufför att kunna lära känna och hantera sitt fordon säkert heller - i synnerhet med det betydligt högre axeltryck ni har kontra en M-B (personbil)...
Trots detta så är de alltså procentuellt inte inblandade i fler olyckor än de svenska chaufförerna. För mig indikerar det snarare att de faktiskt kör mer försiktigt och anpassar sig bättre efter vägförhållanden som de inte till fullo känner att de behärskar.
Mönsterdjup, vinterdäck, nykterhet, körtider, vikt, mm borde kollas än hårdare än vad det görs idag om du frågar mig. Dessutom borde Sverige införa lag på ESP omgående för tyngre fordon samt deras släp. De tekniska bitarna är knappast olösbara.
Lönekuvertet nämnde jag enbart eftersom du arrogant antydde att jag förmodligen varit upptagen med något "viktigt" för samhället - vanligtvis så får man ju betalt efter betydelsen och kvaliteten på det jobb man utfört. Konstaterar därför krasst att mitt lönekuvert är tjockare än valfri lastbilschaufförs. Slutsatsen av det låter jag dig dra själv.
Nja, jag är ju inte den som säger nej till nån fetisch här å där.
Ja, det va ETT förslag som du tyckte va bra. Och du vägrar lyssna på vad andra säger.
Så bara för att du kommit med fler förslag så får man inte kritisera detta?
Men andra fina förslag som vi hört är ju att vi bara ska få köra på natten, samt bara på de mindre vägarna.
Längs riksväg 40 har de nu satt upp omkörningsförbud på vissa sträckor i närheten av Göteborg. Man har de på andra sträckor runt GBG med, och kan varken säga att det gör si eller så. Dock har man lyckats med att sätta upp dessa vid branta backar vid 40:an, vilket blir smått absurt när jag ligger i 40km/h, och det kommer tomma ekipage i 90 bakom mig, som då enligt reglerna ska bromsa in och lägga sig bakom.
Vissa av dessa förbud gäller under begränsade tider, andra under hela dygnet. Så på natten när bara tradare kör i princip, så är det ju riktigt skrattretande.
Vad var det som inte lät trafiksäkert, och vad skulle jag enligt dig ha gjort? Trollat bort isen? Känns mer som det är ditt område ;)
Just då skratta jag inte åt idioterna, men efteråt så är det bästa man kan göra. Man kan inte gå runt och störa sig hela tiden på vad folk lyckas med i trafiken, då orkar man nog inte med detta jobbet :p
Men vad tror du en tungt lastad långtradare använder för gas upp för en backe? Drar iväg lite försiktigt på tvåan, spaka i fyran och låta turbon ladda...bara lite lagom försiktigt.
Sen är det stora problemet vikten man ska dra uppåt. Står man på plan mark så fastnar man ju inte i första taget.
Har ingen statestik som visar på om de kör mer försiktigt eller inte, men de kanske du ligger och trycker på? Jag har iaf aldrig haft för avsikt att klanka ner på dom. Vissa av dom jobbar inte under några roliga arbetesförhållanden.
Sen är ju även utländska ekipage norska och finska, fordon som är väldigt lika våra svenska.
Som sagt, vi lever i en symbios. Jag har högre lön än vad många inom vården har, men jag har en klart lägre än vad de banktjänstemännen har...som lyckades näst intill att driva vissa länder i konkurs. Fortfarande behöver dock samhället både vårdpersonal, lastbilschaufförer och banktjänstemän, oavsett vilken lön de har. Men som sagt, om det är viktigt för dig att känna dig mer betydelsefull än andra så får du gärna göra det för mig iaf :) Själv är jag fri från sådana komplex.
Ok, då vet vi - men håll gärna mig utanför sådana tankar. :-)
När har jag vägrat lyssna på vad andra säger menar du? Du får självfallet kritisera vad du vill, frågan är väl snarast bara vad syftet m kritiken är när du säger samma sak gång på gång utan att komma med något bättre förslag?
Bra med omkörningsförbud för tyngre trafik anser jag. Dock kan man förstås ifrågasätta tiderna för det hela, det håller jag med om om det är som du beskriver det.
Läs ditt inlägg igen och fundera över vad som inte verkar särskilt säkert m din beskrivning. Det handlar inte så mkt om vad du borde ha gjort eller inte, då du uppenbarligen klarade av halkan i den situationen - däremot borde det som sagt införas krav på bättre däck och säkerhetssystem.
Att skratta åt andras eventuella olyckor känns hursomhelst som ett osympatiskt drag anser jag.
Konstaterar bara att det ett flertal ggr i tråden hänvisats till just utländska ekipage som mer olycksbenägna, vilket alltså bevisligen inte stämmer enligt den statistik som redovisats.
Har aldrig sagt ngt om att jag är/skulle vara viktigare än andra, däremot konstaterar jag bara krasst att det jobb jag utför av ett eller annat skäl värderas som det gör. Slutsatsen var fri för dig att dra, och uppenbarligen tolkade du det som ngn form av självhävdelse från min sida. Förstå istället att jag efter att ha försökt hålla en god ton tråden igenom bli kallad för troll för att jag inte svarat på några dagar, samt försök från bla din sida t att förlöjliga mig genom ogrundade påhopp gör att vissa saker nog inte skadar att förmedlas. Har noll och ingenting med komplex att göra vilket nog de flesta i min bekantskapskrets som är både vid och klassöverspännande kan intyga, utan är enbart ett faktum.
Bra att vi förstår varandra på en punkt iaf :) Att man inte skulle få köra om bara för att man sitter i en lastbil känns dumt. Att man däremot ev. skulle kunna fixa nån lag styr att man inte får göra, hur ska man säga "onödigt långsamma omkörningar". Där den ena kör i 89 och den andra i 88, när trafiktätheten är hög och att de faktiskt finns möjligthet att köra snabbare för personbilar. Ärligt talat är det sällan jag ser sådana omkörningar, men pinsamt när man väl gör de.
Om man gör de på natten kan de ju kvitta, då har jag också gjort de. Men då är det ju i princip inga andra ute.
Förbudet som sitter på E6:an norr om Göteborg känns inte heller som den tillför nåt vettigt. Den gäller bara vissa tider, och dom tiderna så är de iregel knökat med trafik överallt, som flyter på ganska långsamt. Känns mer som ett spel för galleriet :)
Så mig spelar de ingen roll, de går ju lika fort i bägge, har bara svårt att se hur nån ska vinna tid på den skylten. Däremot finns det en massa påfarter, där det hade varit bra om man med långa fordon skulle kunna gå ut i vänsterfilen för att underlätta, men de får man ju då egentligen inte.
Men vilka däck och säkerhetssytem ska fungera vid sådan blixthalka? Personbilar med ESP och vinterdäck åker ju också av vägen.
Kanske osympatiskt, men det de gjorde va direkt farligt om de hade kommit nåt möte runt de snäva kurvorna. Hade de smällt då hade det defenitivt inte vart kul. Men vissa verkar ju nästan behöva vara med om en olycka innan de fattar.
Det har väl främst hänvisats till att de fastnar lättare, det är ju dock ingen olycka.
Jo, men de finns fullt av sjuka värderingar när de gäller hur löner sätts. T.ex. de som fick bonus när de tog risker med pengarna.
Jag har själv varit sugen på att bli brandman, men då hade jag gått ner i lön. Det är ju verkligen en grupp som riskerar sina liv för att rädda andra. Men den värderingen ser man inte på lönekuvert. Så den tanken köper jag inte riktigt...de allra flesta grupper är på nåt sätt viktigt för samhället.
Tror att jag är den skyldige till att först ta upp utländska ekipage i den här tråden.Tråden handlade då mest om lastbilar som blivit stående i uppförsbackar eller vikit ihop sej på motorvägar med trafikstopp som följd, och endel skrev att dom ville ha lastbilsförbud när det snöade och andra tyckte att dubbdäck, eller åtminstonde vinterdäck, skulle vara ett bra sätt att lösa problemet.Jag skrev då att det till en proportionellt väldig stor del var utländska trilerdragare som fastnade i backarna, och att en vinterdäckslag knappast skulle hjälpa särskillt mycket då dom aldra flästa Svenska åkerier har bra däck (och på Europa-dragarna hjälper knappast bra däck...).
Statestiken du skriver om var väll om dödsolyckor som tunga lastbilar var inblandade i.Den sa att en majoritet av lastbilsförarna som var inblandad i dödsolyckor var mellan 21-59år eller nått sånt (kommer inte ihåg siffrorna exakt), vilket ju inte säger särskilt mycket så länge man inte vet hur många procent av lastbilsförarna som är i det åldersintervallet.
Samma sak med vilken nationalitet chauförerna hade.Har för mej att det var nånting på 80% av förarna som var inblandade i dödsolyckorna som var Svenska.Med tanke på att statestiken innefattade alla lastbilar över 3,5 ton, och fjärtrafiken är en ganska liten del av den totala lastbilstrafiken, och dom utländska åkarna är en relativt liten del av fjärtrafiken, så är en gaska försiktig gissning att andelen Svenska lastbilscauförer som kör i Sverige är rätt mycket större än domdär 80 nånting procenten.
Läste du föresten länken Cörran lag ut tidigare, där det var redogjort för varje olycksfall som var med i utredningen med dödsolyckorna med tunga lastbilar?Jag läste den, och det var ganska intresant.Nått enstaka var lastbilscaufören vållande till, men i väldigt många fall var det personbilsföraren.Visst kan man misstänka att det är så att eftersom lastbilscaufören oftast överlever och personbilsföraren oftast dör, så får lastbilscaufören ofta stå oimotsagd, men i dom flästa fall blir det ju märken i asfallten mm. som kan styrka chauförens berättelse.När jag kom till stycket som handlade om olyckor mellan lastbil och fotgängare så var jag ju helt övertygad om att det mest skulle vara chaufören som var vållande där i alla fall, men det var rätt många som med flit hoppat framför en lastbil för att ta livet av sej, eller supit av och slocknat på vägen osv. Med tanke på att det är flera som tar livet av sej än som dör i trafiken i det här landet är det väll inte så konstigt kanse...
Jag är inte vare sig däckutvecklare el ingenjör m inriktning på den sorts system som ESP utnyttjar, och inser givetvis att det inte går att skydda sig mot alla potentiellt farliga situationer. Däremot så tycker jag det är underligt att den tunga trafiken som helt uppenbart är inblandade (oavsett orsakande el inte) i många av de större olyckorna inte har mer utvecklad teknik som stöd för säker framfart.
Tyvärr så bidrar ju skrymmande och långsam tung trafik t just stressat beteende bland personbilister som tvingas ligga bakom lastbilar långa sträckor utan säkra omkörningsmöjligheter.
Orkar inte leta igenom tråden nu, men det har definitivt hävdats mer än att de enbart skulle fastna. Därmed påstår jag dock inte att det nödvändigtvis är du som påstått det.
Bonus grundas ofta kontraktsmässigt på många olika faktorer (s k BSC), vilket innebär att personer kan få bonusutbetalningar trots att det för utomstående kan framstå som lätt bisarrt i vissa lägen - ser principiellt inget fel i det heller om arbetsgivaren anser de bonusgrundande bitarna uppfyllda.
Men visst håller jag med om att vissa löner kan verka aningen snedvridna. Brandmän har väl iofs risktillägg, och antar det finns olika lönegrader beroende på vad de kan/gör samt hur länge de jobbat? Sedan kan man väl också konstatera att en brandman inte jobbar i livsfarliga miljöer dag ut och dag in. Anser dock att var och en väljer sin karriärsinriktning och jag utgår från att en del av grunden inför dessa val (utbildning, tex) bla är ekonomiska förväntningar/-krav inför ens framtida karriär. I Sverige är vi ju så lyckligt lottade att utbildningen i praktiken är fri än så länge, vilket ger merparten oerhört goda möjligheter att nå de bildningsmässiga nivåer som krävs för att kunna få den karriär man önskar. Jämför jag med England så ser kostnaderna helt annorlunda ut.
Ett av förslagen från MRF är ju att inför krav på vinterdäck, liknande de krav som tydligen ska finnas i bla Norge (dvs innefattande alla nationaliteter på ekipage).
Ja, det är den statistiken vi talar om. Tyvärr har jag inte funnit ngn mer komplett statistik än den, men det hade absolut varit intressant att se en mer komplett överblick över den totala olycksstatistiken och den tunga trafikens del av denna.
Ang den procentuella fördelningen så har det enligt undersökningen gjorts en korrekt avvägning för att säkerställa att siffrorna inte blir snedvisande pga skillnader i antal.
Ögnade igenom den, ja. Vore dock som sagt intressant att se en mer komplett överblick av olyckor, olycksfrekvenser, tidpunkter, sträckor, vållande, osv.
Som jag sagt innan så skulle ESP på bil och släp kunna göra mycke mer, än på en personbil. Som bara har två axlar, och är betydligt lättare att hantera vid en sladd. Att få sladd med 24 meter så är man iregel en passagerare.
Men det gäller att få det att fungera i praktiken. Volvo som bygger bilen, och kanske närko som bygger släpet. Sen ska man få detta att fungera ihop. Sen finns de ju en himla massa olika släp, axelavstånd, trailers med eller utan dolly, jiggar och hela baletten :) Dessa grejer ska även fungera i salt och skit, genom kopplingar....i många många mil.
Och att bygga in i redan tillverkade släp kommer inte alls funka.
Men kan man inte ligga bakom en lastbil i några km utan att få anfallet och göra en trafikfarlig omkörning, då ska man inte köra bil helt enkelt. Vägen jag körde på är endast ett par km lång. Och det var sista krönet innan de börja gå utför. Att skylla detta på lastbilen känns befängt. För liksom, va ska man göra? Stoppa lastbilstrafiken för att folk inte kan ligga bakom utan att få spelet.
Somsagt så tror jag att ett vinterdäckslag skulle kunna göra nytta, om det kompliterades med att utländska bilar inte fick fortsätta köra förens böterna är betalda och godkända däck komit på bilen.I annat fall blir det mer eller mindre ett spel för gallerierna...
Vad jag kan se så är det ju statistiken rakt av, och tar ingen hänsyn till hur många chauförer det är i respektive åldersgrupp eller nationalitet....
Borde iofs inte vara alltför svårt att programmera så det griper in en del tidigare än på de flesta personbilar.
Absolut, men som sagt - inget som bör vara särskilt svårt att lösa. Hållbarheten bör vara det minsta problemet.
Det håller jag med om, men som sagt - inför lagkrav på införande om x år, så det ställs krav på tillverkare och åkerier.
Nu vet inte jag alls hur just den vägsträckan ser ut, men det går ju heller inte att veta vad som förorsakar att bilen bakom dig har bråttom. Eller, om samma bilist hamnat bakom ett antal långtradare under sin färd genom landet och nu helt enkelt "fått nog". Givetvis ingen ursäkt för idiotiskt beteende, utan konstaterar bara att brist på omkörningsmöjligheter leder till stress. Ser f ö dagligen bilar (både last- och person-) som helt uppenbart håller absolut noll koll i backspegeln, och därmed aldrig gör vad de kan för att underlätta omkörningar.
Självklart ska man inte stoppa lastbilstrafiken pga detta, men kan ju vara värt att ha i åtanke hur motparten reagerar och resonerar - precis som ni lastbilschaufförer ber oss personbilister att göra när det gäller er.
"Utländska lastbilar har i många sammanhang blivit skuldbelagda för att i Sverige orsaka problem ur ett framkomlighets- och trafiksäkerhetsperspektiv. Denna studie kan dock inte finna att utländska lastbilar skulle vara mer olycksdrabbade än svenska."
"Den absoluta majoriteten (84 procent) av lastbilar som är inblandade i dödsolyckor är svenskregistrerade. Från övriga Norden och Europa kommer lastbilar som är inblandade i vardera 8 procent av olyckorna. Tillsammans är de utländska lastbilarna inblandade i 16 procent av dödolyckorna
medan de står för 18 procent av det totala transportarbetet som utförs av lastbilar på svenska vägar. Andelen olyckor med utländska lastbilar är således representativt utifrån det transportarbete de utgör."
Fast de griper väl in direkt på alla bilar i princip. På min Bmw 330, med m-paket å allt, så är det hypersnabbt.
Just det skulle nog inte va några problem. Men just att alla system och produkter är så olika, men som ändå måste jobba helt överns, de kan bli knepigt. En bil kan ju dra så många olika kombinationer.
Hållbarheten kan nog bli ett problem, när systemet måste bli så avancerat. Så många axlar och sensorer överallt. EBS/ABS som sitter på de flesta släp idag, är rätt bra på att krångla, vad jag märkt iaf. Fast kanske haft otur, det får vår verkstadskille svara mer på :)
Vägsträckan va en liten 50 väg. Men det är inte min mening att ta upp enskilda exempel. Med sådana kan man bevisa att alla är idioter :)
Om risken för olyckor skulle kunna minskas med 35% så är det ju helt klart väldigt intressant!
Känns väl också kännas sådär att de räcker med endast 1,6 mm på släpet, runt om.
Släpet jag kör är ett fyraxligt med tvillingmontage, och vi fasade ut rulldäckek. Som inte greppa så jättebra på vintern, men specielt var väldigt känsliga för att köras med på skrotupplaget jag ofta var på.
Så vi satte grövre timmerdäck på andra och fjärde axeln, och numera sitter de runt om. Inget däck har smält på många mil, men förbrukningen gick upp något. Det kan nog dock redan räkna hem i att de inte går sönder.
Jönköping | Jnytt.se | Nyheter | Nyheter | Lastbil körde fast i gångbro vid Juneporten
Inget ont mot någon yrkesgrupp. Men det här är snart komiskt hur ofta lastbilar kör in i bron i centrala Jönköping.
Det är nog femte gången på ett halvår. Trots ett antal varningar en bra bit före bron samt blinkande lampor PÅ bron, så händer det gång på gång.
Någon som har någon lösning på detta?
Nykterhetskontroll precis innan bron kanske?
Haha nu har lokaltidningen en artikel om "Fastkörningar vi minns"
Jönköping | Jnytt.se | Nyheter | Nyheter | Fastkörningar vi minns
Det är bara några ur mängden.
Liknande mindre lyckad viadukt finns i Norrköping. Där de högsta fordonen får köra av vägen, upp i rondellen som går ovanför, och sen ner på vägen igen.
Han som ritade den har sedan sagt att de va de största misstaget han gjorde i sin yrkeskarriär.
Extremt onödigt att inte bygga broar som är minst 4,5 meter, alltså frihöjd. Men man får ju också kolla lite hur man kör. Fast det är väl ofta förare som inte känner till området så väl, som kör in.
står på alla ställen hur hög viadukterna är .samt chauffören som kör bilen borde känna till vilken höjd man har på ekipaget innan man ger sig ut på vägarna..men tråkigt nog så slarvar många å de går som de går..med andra ord en klant bakom ratten eller en icke erfaren chaufför som inte har koll på nånting
En båge strax före bron med plåtar som hänger ner till samma höjd som bron är, så att chaufören förhoppningsvis vaknar när han slår i plåtarna och hinner bromsa innan han kilar fast sej under bron brukar ju kunna vara effektivt.Antar att det inte fungerar på det aktuella stället om det inte redan är gjort?
Jag blir förövrigt lite full i skratt varje gång jag passerar Gävlebro, och ser bucklorna i plåtarna på bron.Fan vad det måste ha dunkat i resturangen!=D